کم‌کربوهیدرات

چرا کتو به عنوان درمان طبیعی میگرن خوب است

رژیم کتوژنیک رژیمی کم در هیدرات‌کربن و بالا در چربی می‌باشد. تفکر پشت این رژیم وادار ساختن بدن به ورود به سوخت و ساز کتویی است که دارای مزیت‌های درمانی بسیاری می‌باشد از جمله کاهش حمله‌های میگرنی.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک و مشتقات آن مصرف هیدرات‌کربن را به شدت کاهش می‌دهند و به همان نسبت مقدار چربی و پروتئین را در رژیم غذایی فرد افزایش می‌دهند.

وضعیت کتوسیس زمانی برقرار می‌شود که میزان قند خون، به خاطر پرهیز از خوردن یا خودداری از مصرف هیدرات‌کربن، شروع به پایین آمدن می‌کند. این حالت باعث می‌شود مغز و دستگاه عصبی مرکزی به خاطر کمبود گلوکوز از اجسام کتونی حاضر در خون به عنوان منبع انرژی استفاده کنند.

یکی از چالش‌های تازه وارد‌ها در نبود آگاهی کافی و نظارت این است که ممکن است فرد دچار سوءتغذیه شده و سهواً شانس ابتلا به مریضی را افزایش دهند.

میگرن چیست؟

میگرن‌ها نوع متداولی از اختلال‌های شدید سردرد می‌باشند که با حمله‌‌های متوسط تا شدید یکطرفه ضربان‌دار در سر اتفاق می‌افتد. سایر علایم میگرن شامل افزایش حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع و بیحس شدن بخش یا تمام بدن می‌شود.

نحوه ظهور میگرن بسته به دلایل مختلف برای افراد میتواند متفاوت باشد. دلایل ژنتیکی در کانون بسیاری از بحث‌ها در رابطه با میگرن می‌باشد زیرا ملاحظه شده چندریختی بعضی از ژن‌ها در توسعه میگرن نقش دارد.

اختلال افسردگی عمده با بازه‌های تمدید شده – حداقل دوهفته – تحریک پذیری روحیه، افسردگی، از دست دادن علاقه یا لذت نسبت به فعالیت‌های لذت بخش، تغییر وزن شدید و مختل شدن الگوهای خواب مشخص می‌شود.

آنچه باعث وجود همزمان دو بیماری افسردگی و میگرن می‌باشد وجود انتقال دهنده عصبی سروتونین است. سروتونین به واسطه چندریختی در ناقل خود و سطح تغییریافته پلاسما که با دو اختلال‌ افسردگی عمده و میگرن مرتبط است و نقش حیاطی در این اختلال‌ها دارد.

اضطراب، اختلال دو قطبی، استرس، اختلال استرس پس از سانحه، استفاده از مواد (مثلاً دخانیت) و اختلال خوردن شامل اختلال‌هایی هستند که میتوانند همزمان با میگرن وجود داشته باشند.

رژیم کتوژنیک و پیشگیری از میگرن

در سالهای اخیر تحقیقات برای درمان اختلالات عصبی از طریق اجسام کتونی افزایش یافته است.

چند مطالعه موردی (نتایج جزئیات یک مریض) درباره استفاده از کتوسیز برای کنترل میگرن منتشر شده است. با وجود گزارش‌ها مثبت کاهش حمله‌های میگرنی تحقیقات جامع‌تر و کیفیت‌تر برای اثبات اثر کتو بر کاهش میگرن لازم است. دانشمندان همچنان به تحقیفات برای یافتن سازوکاری که احتمالاً باعث ارتباط بین میگرن و اجسام کتونی متابولیسم هستند ادامه می‌دهند. فرايندهای متعددی برای توضیح رابطه موجود بین پیشگیری میگرن و کتوسیس پیشنهاد شده‌اند که شامل هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، حمل گلوکوز، استرس اکسیداتیو (فرایند اکسیداسیون هنگامی صورت می‌گیرد که بدن‌مان اکسیژن را می‌سوزاند و سلول‌های‌مان این اکسیژن را که از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، به انرژی تبدیل می‌کنند)، التهاب و ریزاندامگان هم‌زیست روده می‌باشد.

هیپوگلیسمی به خاطر وقوع همزمان انرژی پایین با درخواست بالای انرژی از جانب مغز میتواند سبب میگرن شود و عکسبرداری عصبی آن را اثبات کرده است. مشاهده شده که اجسام کتونی با آثار منفی هیپوگلیسمی مقابله می‌کند.

پروتئین‌های حامل گلوکوز نقش مهمی در انتقال گلوکوز به مغز دارند. چندریختی در آن‌ها می‌تواند منجر به حمله‌های میگرنی شود. با این وجود، اجسام کتونی از طریق حامل میکرو-کربوکسیلیت به مغز منتقل می‌شوند که مستقل از پروتئین‌های حامل گلوکوز عمل می‌کنند. رژیم کتوژنیک حالت پروتئین‌های حامل گلوکوز و حامل میکرو-کربوکسیلیت را تنظیم می‌کند که نتیجتاً باعث بهبود انرژی قابل دسترس نزد افرادی می‌شود که یا از کمبود یا از اختلال پروتئین‌های حامل گلوکوز رنج می‌برند.

تجربه نگارنده

نگارنده خود از نوعی میگرن رنج میبرد. نحوه بروز میگرن برای من به گونه‌ای بود که در کنار سردردهای گاه و بیگاه شدید در طول سال، ۲ الی ۳ بار دچار حمله‌های میگرنی فلج کننده می‌شدم.

خوشبختانه از سه سال و نیم گذشته که درگیر رژیم‌های کم کربوهیدرات شدم حتی یک بار هم حمله میگرنی شدید رخ نداد و سردردهای میگرنی بسیار نادر شد.

منبع: https://www.news-medical.net/health/Is-the-Ketogenic-Diet-Good-or-Bad-for-Migraines.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *